Guld och brons vid SM i Kendo 2017

Ja, då var årets SM i Visby över. Brons i lagtävlingen, skada i vänster vad och min suveräne elev Erik Samuelsson tog guldet i herrklassen.

Det var ett fantastiskt arrangemang av Visby Kendo Klubb, Kenseikan. Naturligtvis lite avigt att ta sig till och från Visby för de flesta av oss. Men väl på plats så hade de ordnat med bra skjutsar till och från ICA Maxi Arena och till-från alla flyg och fartyg. Sayonarafesten var också väldigt trevlig, på en kinakrog med det fantastiska namnet: Ching & Chong!

En riktigt bra dokumentär om vad kendo är. På engelska av Peter Barakan och NHK.

Tyvärr räckte vi inte hela vägen in i mål vid lagtävlingen. Mycket av det var mitt fel, som inte klarade av att vinna de matcher jag var tvungen att vinna. Efter tävlingarna så märkte jag att det inte alls var bra i vänster vad. Så för min egen del så lämnade jag walk-over till söndagens individuella tävlingar. Kändes minst sagt surt. Men, vad skall man göra?

 ...men man kan ju vara glad ändå :-)

Historiskt så hade min klubb, IKSU kendo, ett par dam-guld, ett lag-silver och flera lag-brons. I herr hade vi en silvermedalj och ett antal brons. I år lyckades vi för första gången knipa guldet i herrklassen tack vare Erik Samuelsson. Det är helt fantastiskt att ha en sådan kille som kohai.

På Instagram finns en fantastisk bild på Erik i finalen, då han nääästan sätter ett poäng på motståndaren (faktiskt också han från Norrland!)

Just efter Erik fått sin guldmedalj, så tog vi denna bild med hela laget och vår särskilde japanske coach: Harada sensei:

Två veckor senare var jag inbjuden att delta vid Gakuren Taikai som är Världens största kendotävling med flera tusen tävlande under en dag. Evenemanget är så fint att de tom vajade den svenska flaggan utanför tävlingsarenan i centrala Tokyo. Bara för min skull. Svenska Ambassaden var också formellt informerad. Tänk ändå!

Dagen innan Gakuren Taikai, så hade jag bjudit in alla andra gai-jins (utlänningar) som också skulle vara med och tävla. Eftersom jag hade haft ont i vaden men vilat under två veckor, så provkörde jag lite kendo och ... slet nästan av vänstra vadmuskeln. Ingen tävling för mig... Vad är väl en bal på Slottet?

Så, 4-8 veckor rehabiliteringsträning. Excentriska övningar för att stärka gastrocnemius, stretch, promenader, gubbjogg osv. Rätt trist när man egentligen bara vill träna kendo!

Men, jag kommer tillbaka!

Kommentarer

Populära inlägg