Postnord och Tullregler - har du fått en gåva men Postmord vill ändå ha pengar av dig?



TULL eller TULLFRITT?

Ja, det är frågan som så många ställer sig. Eftersom vi svenskar är väldigt lydiga av oss och Postnord närapå uppfattas som en myndighet, så är det inte alltid så lätt att stå upp mot dem. Särskilt som Tullfria Gåvor ju inte i allas öron låter som någonting som man faktiskt betalat för.

Först en språklektion i “Tullsvenska”.
  • “Gåva” betyder på Tullsvenska att det är någonting som en privatperson skickat till en annan privatperson. Det har ingenting att göra med om mottagaren betalat för saken eller inte. Tullsvenskan kan man ju säga gör lite våld på Svenska Akademins Ordlista. 
“Vara” betyder på Tulllsvenska helt enkelt att (du gissade det!) det är någonting som skickats av ett företag.

Gränsen man dragit för att någonting skall anses vara av “Ringa värde” är 500 kr, och det är alltså varans värde i ursprungslandet som avses.
Men, vad händer om jag köper för 1500 kronor då?
Då får vi hoppas att bara 500 kronors värde var till dig! För man kan nämligen lägga samman varor till flera (närstående) personer i samma försändelse. Så länge varje mottagare tar emot gåvor för under 500 kr, så blir hela försändelsen tullbefriad.

Postmord
De fulisförtullar oskäligt många försändelser och hittar på saker som att “Det inte går att avgöra att det är en privatperson som skickat” eller liknande lögner. Vi fotograferar numer alla försändelser vi skickar och letar fram din bild i händelse av att Postmord tjorwar. Oftast räcker det dock med att du kontaktar deras Kundtjänst (de har både telefon och epost-formulär).

Här når du deras Kundtjänst!

Självklart står vi på din sida och assisterar dig då Postnord ställer till det! För, det är många skräckberättelser jag fått ta del av då halsstarriga tjänstemän för för sig underliga saker.

Oavsett: Rätt skall vara rätt!

Misshandlad av Postmord
En av våra underbara köpare, Michael i Söderala, råkade ut för veritabel misshandel av Postmord, så här skriver han med anledning av de två knivar vi skickade till honom i maj - det tog alltså 4 månader för honom att få sina knivar. Postmord skäms inte ens:

3 aug
Nu verkar det skita sig... jag beställde ju en Nakiri genom dig och Tradera. Sedan hade jag kontakt med er ang. en enkelslipad Yanagiba som ni ordnade och som jag betalade extra frakt för. Ni låg på Nakirin för att kunna samfrakta och så långt allt bra.

Nu till problemet...
Den 9/7 fick jag brev från Postnord att jag skulle betala 177 kr i moms och avgift för mitt paket vilket jag gjorde samma dag. Jag var även in och kollade på en bild att det var leveransen från er, vilket det var. Den 20/7 skrev jag till dom och undrade vart det tagit vägen och fick då till svar att mitt paket var färdigbehandlat hos tullen och befanns i Örebro för vidare transport till mig. Idag den 3/8 ringer jag dom eftersom jag fortfarande inte fått något och får då till svar att dom inte vet vad som hänt men tycker att du skall göra en reklamation. 
Hur gör vi? Jag blir bara så trött. Jag har ju längtat efter mina knivar.
Försändelse id är: UB001520020SE

Och alltså, jag lägger ju ingen skuld på er vilket du naturligtvis förstår.
Tacksam för svar...

(Vi svarade, peppade, informerade osv.)

21 sep
Hej!
Idag... fick jag äntligen mina efterlängtade knivar. Men, det var efter många turer. Dels hade jag många samtal med posten där jag fick "robotsvar" som tyckte att ni skulle reklamera. Jag hade ju kontakt med dig där du gav förslag på att polisanmäla vilket jag var mycket nära att göra. Dessvärre var det mycket att göra på jobbet innan jag skulle iväg en sväng till USA så det blev aldrig av. När jag kom hem därifrån (10/9) så hade jag fått ytterligare en betalningsanvisning för samma försändelse men nu med ett annat kolli-id. Jag ringde och påpekade hur det låg till, att det var samma paket men med annat nummer vilket hon kollade och instämde med och justerade. Jag påpekade även att det var skickat av en privatperson och ifrågasatte att jag hade behövt betala tull och moms redan första gången. Det kollade hon upp och tro eller ej, så återbetalade dom de 177 kr jag hade betalat i juli. 
I fredags fick jag en påminnelse om att jag skulle skulle betala för den sista försändelsen??? Jag ringde naturligtvis och blev än en gång lovas att allt var ok och att det skulle levereras den här veckan. Och, alltså idag, fick jag knivarna.
Som sagt, det blev många turer.


Rätt blev till slut rätt, men utan att Postmord tog något som helst ansvar över sin misshandel av en svensk medborgare, som ju faktiskt äger det där statliga bolaget...

...men, för balansens skull så gör ju Postnord också ibland allting rätt. Och det finns också fantastiskt trevlig personal bland dem, även om det inte är alla. Men, det är ju bara så som det är: Det är få av oss som går genom hela livet utan att ibland ha dåliga dagar.

Slutordet går till Michael:
Satt precis och googlade på en rubrik i Expressen om en "Sven-Arne" som hade haft problem med Postmord och som beskrivs som "Skandal". Jag tycker nog att mitt ärende är ett strå vassare.

Kommentarer

Populära inlägg