ZIG Kuretake Clean Color Real Brush



ZIG Kuretake Clean Color Real Brush är fantastiska penselpennor med bra pigment, äkta penselhår och vibrerande färger. Dessa underbara penselpennor är vattenbaserade. Inga silikonborst med andra ord. Bläcket är luktfritt, xylenfritt och certifierat ogiftigt. Går alltså alldeles utmärkt för barn att använda. Setten kommer i flera olika storlekar och alla pennor säljs också lösa.

Målad av Anna Krizan med hennes set om 60 pennor.

Efter 10 år i Japan, och de flesta av dessa år tillbringade tillsammans med olika sorters penselpennor med svart tusch i för att träna på att skriva japanska kanji, så kan jag inte säga att jag blivit duktig, bara mindre dålig. Så, när jag av en slump blev inbjuden att delta i en butiksworkshop en vardagsförmiddag då jag var ute och gick min shoppingrunda, så kändes det bara helt naturligt. Jag tycker mig minnas att jag var på jakt efter origamipapper...

Hur som helst, så damen som ledde workshoppen var japanskt entusiastisk. Dvs motsatsen till en amerikansk säljare, men med lika mycket övertygelse om både pennornas och workshopdeltagarnas förmågor. Jag lyckades som vanligt enbart åstadkomma "murriga landskapsbilder sedda genom smutsig lins" men det viktiga var ju experimenterandet.



Setstorlekar:
1 penna 19,90 kr
6 pennor 110 kr
12 pennor 215 kr
24 pennor 385 kr
36 pennor 540 kr
48 pennor 695 kr
60 pennor 855 kr (Den mest sålda storleken)
80 pennor 1126 kr



Mer om penselpennorna:
Pennorna torkar inte ut.
Kulörerna är utomordentligt klara och livfulla.
Penseln är lättnavigerad och lättanvänd.
Det går att dra nästan trådsmala linjer samtidigt som man kan åstadkomma breda drag.
Det går att blenda färgerna utan att penslarna blir bruna.

Vi fick också testa färgerna på några olika papper, och även på starkt sugande rispapper så fungerade det bättre än utmärkt. Vått-i-vått gick som en dröm, men där verkar det vara viss färgvariation?!? Några av färgerna jag testade betedde sig nämligen inte alls som jag hade förväntat mig.

Personligen gillar jag att slippa ladda om penseln hela tiden, samtidigt som jag gillar det lite meditativa i att ta lite vatten på penseln, välja rätt kaka och sedan klofsa runt i kakan ett tag. Båda sätten är bra, men det är avsevärt enklare att ta med sig penselpennor för att måla utomhus eller på ett hotellrum.


Målad av Anna Krizan med hennes set om 60 pennor.

Man kan inte byta nibbar och pennorna går inte att fylla på. Det är därför bra att det finns att köpa kulörer, en-och-en. Kulörerna är fint infärgade på toppknoppen av varje penna, så det är enkelt att välja ut rätt kulör att arbeta med. På den genomskinliga kapsylen står också kulörens sifferkod, så att man vet att man beställer rätt ersättningspennor.

På Internet har jag läst mig till att många inte anser att dessa pennor är goda nog för konstnärer. Men, med tanke på hur många olika sorters konstnärer och preferenser det finns, så är jag inte alls lika tvärsäker  :-)    ...dessutom ogillar jag då "förståsigpåare" uttalar sig genom att antingen se ned på mig eller försöka begränsa mig i mina fria val. Personligen bejakar jag dessa lättmanövrerade och sprakande färger. Det är de självklart värda!


Kommentarer

Populära inlägg